• Høfeber er når kroppen reagerer mod pollen (allergener) i luften.
  • Pollensæsonen begynder i februar/marts med el og hassel. Maj: birk. Juni/juli: græs. Juli/august: gråbynke.

En god hjælp: undgå pollen!

• Hold hjemmet pollenfrit indendørs: Tør ikke tøj udenfor. Luft kun ud om aftenen/natten. Hold godt rent.
  • Undgå at få pollen på dig: Hold dig så vidt muligt inde på dage med højt pollental. Brug kasket og briller, når du er ude. Kør bil med lukkede vinduer og installér evt. pollenfilter i bilen.
  • Skyl pollen af: vask ansigtet, når du kommer ind. Tag brusebad inden sengetid. Dryp evt øjnene med saltvandsdråber. Skyl evt. næsen med saltvand med “næsehorn”
  • Astma-Allergi Danmark har daglige varslinger om pollen i pollensæsonen

Medicinsk behandling

• Lokalt virkende næsespray og øjendråber. De kan indeholde antihistamin, binyrebarkhormon eller andre typer medicin. Næsespray kan fås i håndkøb. Øjendråberne på recept.
  • Behandlingen kan suppleres med tablet antihistamin, hvoraf de fleste fås i håndkøb og har 12-24 timers virkningstid.
  • Ved alvorligere tilstand kan overvejes behandling med binyrebarkhormon som korte tablet-kure til dage med højt pollental. (Indsprøjtning med binyrebarkhormon frarådes, da det belaster knogler og immunforsvar)

Se animation om antihistaminer:

Vaccine

Allergivacciner har til formål, at vænne kroppen til allergenet og derved på sigt, vil kroppens allergiske reaktion overfor pollen blive svækket. Behandlingen strækker sig typisk over 3 til 5 år og skal helst startes nogle måneder før pollensæsonstart. Hvis vi kender dine allergier, kan vi evt. henvise dig til vaccine.